7 obiceiuri de shopping sustenabil pe care le am de când sunt mamă

Femeie și mamă, Momadica recomandă, Parenting, Pasiuni și ritualuri, Urban Lifestyle

Uneori, îmi place să mă gândesc la mine, cea de acum 5, 10, 15 ani. De fapt, de multe ori îmi place. Să îmi amintesc cum eram, cum îmi petreceam zilele, lângă cine râdeam, prin ce colț plângeam, în ce credeam, ce speram sau ce îmi doream pentru mine, cea de acum. Ce obiceiuri aveam și cum mă străduiam să înțeleg care mi-ar fi bune pe mai încolo și care nu.

Închid ochii, zâmbesc și dau fast forward în prezent. Prezentul ăsta dulce, gălăgios, plin de dimineață până seara de vocea copiilor mei, de mânuțele lor curioase și de întrebările care încep de la primul ochișor deschis, până la prima respirație adâncă, de noapte.

Prezentul ăsta de femeie-mamă, o femeie parte din tine pe care nu o poți cunoaște decât după ce (se) naște. Care își dorește atât de mult să aleagă bine. Să aleagă înțelept. Să cunoască fiecare lucru în parte, să îl cerceteze până epuizează internetul și să îl și testeze de vreo 10 ori înainte de a-l da mai departe puilor. Să creeze obiceiuri solide, sustenabile, care să devină o a doua natură pentru cei mici, care să inspire și să le reprezinte principiile ca familie.

Cum s-au schimbat obiceiurile mele de shopping?

Well, vreau să vă spun că de când sunt mamă, nu s-a schimbat doar stilul nostru de a călători și de viață, în general, ci și felul în care facem cumpărături. Alegem constant calitatea peste cantitate și căutăm acele produse și acei vânzători și producători care sunt mână în mână cu stilul nostru de viață. Am apelat în toți acești ani de părințeală la o grămadă de aplicații care să ne facă viața mai ușoară. Una dintre ele este Carrefour app, care tocmai lansează programul Act for Good și care merge mână în mână cu principiile noastre de a cumpăra sustenabil și de a avea un impact cât mai mic asupra naturii, dar un impact cât mai mare asupra oamenilor care au nevoie.

Ce obiceiuri de shopping sustenabil am adoptat?

1. Cumpărăm mai mult online

Ok, aici e o discuție lungă despre eficiență și sustenabilitate; un mare avantaj al cumpărăturilor online este diminuarea traficului și a poluării care vine la pachet. Rămâne, în schimb, problema folosirii ambalajelor de unică folosință. De exemplu, Carrefour folosește doar pungi 100% biodegradabile, din materiale vegetale, compostabile acasă sau industrial, așa că, cum nu trăim într-o lume ideală, în care să ajungem de fiecare dată cu bicicleta cu coșuleț să ne cumpărăm căpșunile bio în plăsuța de bumbac și iaurtul de capră în borcănelul de sticlă rămas de la dulceață, zic că merge și așa.

2. Ne facem liste înainte de a face cumpărături

Listele, iubitele mele, ne ajută să ne abținem de la a cumpăra lucruri care nu ne sunt necesare (aproape mereu), iar cu ajutorul lor putem cumpăra inteligent (fie la gramaj mai mare, ceea ce înseamnă consum mai mic de ambalaj pe termen lung, fie o cantitate potrivită nevoilor noastre pentru următoarele zile în ceea ce privește alimentele perisabile). Astfel aruncăm mult mai puțină mâncare decât atunci când cumpărăm haotic, fără un plan. Încercăm să reducem risipa alimentara programând dinainte ce vom găti săptămâna viitoare dar și aruncând câte un ochi prin frigider ca să le găsim la timp pe cele care urmează să expire.

Listele ne ajută să avem un meniu variat și echilibrat și, în același timp, să ne optimizăm costurile. Iar în cazul produselor non-alimentare, listele ne ajută să prioritizăm cumpărăturile cu adevărat necesare și să renunțăm la produsele care ni se potrivesc doar pentru o perioadă scurtă.

3. Alegem mai puține produse, dar de calitate superioară

Avem în frigider doar alimentele pe care ne dorim cu adevărat să le mâncăm (nimic care să te arunce în ispită în apogeul poftelor). Alegem de fiecare dată alimente curate, cu cât mai puține (sau deloc) adaosuri, de la producători care își respectă clienții. De multe ori, alegem produse certificate bio, care au fost produse responsabil, neprocesate și fără chimicale.

În ceea ce privește produsele de curățare și cosmeticele, optăm mereu pentru variantele cât mai verzi, care lasă cât mai puține particule periculoase în mediul înconjurător.

4. Încurajăm mai mult producătorii locali

Una dintre marile provocări ale micilor producători este să ajungă la clienți. Însă, prin campania Act for Good vedem că nu trebuie să fie vorba despre o luptă. Poate fi o prietenie strânsă, cot la cot, din care toată lumea să iasă cel puțin mulțumită, dacă nu fericită. Nu costă nimic să te informezi în legătură cu brandurile de la care alegi să consumi și se simte grozav să fii un client conștient și documentat.

5. Optimizăm bugetul

Încercăm să cheltuim inteligent, odată prin folosirea listelor de care povesteam mai sus, dar și cu sprijinul aplicațiilor pe care le folosim. De exemplu, prin programul Act for Good, putem pune puncte deoparte pentru donații sau le putem folosi pentru oferte speciale la produsele care ne interesează, adică cele necesare unei alimentații sănătoase.

6. Cumpărăm în ton cu sezonul

Alegem des produse de sezon. Cu cât produsele din farfuria noastră au străbătut un drum mai scurt până acolo, cu atât emisia de carbon a fost mică, iar ele mai proaspete și mai gustoase. În plus, asta ne ajută să fim mereu creativi cu ceea ce gătim, pentru că fiecare sezon vine cu bucuriile lui.

7. Comandăm mai mult deodată

Folosim mai puține ambalaje pentru că încercăm să comandăm produse pentru o durată mai mare (2 săptămâni), astfel va fi necesar un singur drum pentru livrarea produselor. Cu excepția fructelor și legumelor proaspete, desigur, pentru care trebuie să facem cumpărături mai des. În plus, când cumpărăm din magazine mari cu o varietate largă de produse precum Carrefour, avem și avantajul că putem satisface mai multe tipuri de nevoi, într-o singură comandă.

Programul Act for Good de la Carrefour și cum ne ajută el să cumpărăm sustenabil

Am fost super mega încântați, când am aflat despre noua inițiativă de responsabilizare a cumpărăturilor de la Carrefour, Act for Good. Eram obișnuiți cu avantajele și grija pentru natură pe care ei le scoteau în față prin campania Act for Food, însă acum, povestea merge mai departe, putând să facem bine drept consecință a cumpărăturilor noastre.

Cum funcționează?

  • Fiecare 20 de lei se transformă în 1 punct (excepție făcând băuturile alcoolice și tutunul).
  • De asemenea, poți primi puncte și la produsele special semnalizate (care promovează producătorii locali sau o alimentație sănătoasă), puncte prin care putem alege o cauză socială pe care dorim să o susținem.
  • Punctele se cumulează exclusiv în contul individual prin scanarea codului Act For Good.

Pentru noi e o mare bucurie să îi învățăm pe cei mici despre responsabilitatea socială și despre cât de ușor e să faci bine.

Ce avantaje personale ai dacă te înscrii în programul Act for Good:

  • reduceri și puncte de loialitate la ofertele săptămânale din aplicație și cele semnalizate la raft;
  • reduceri speciale zilnic, între 20% și 50% la produsele selectate;
  • produse premium, disponibile pentru membrii programului;
  • vouchere speciale de reduceri exclusive din campania Act for Good;
  • punctele se pot folosi pentru a participa la experiențele dedicate din aplicație, precum evenimente, activități, degustări;
  • fapte bune, dacă alegeți să donați punctele acumulate către un ONG.

Ce avantaje va avea comunitatea Act for Good:

  • susținerea producătorilor locali prin promoții și răsplătirea cumpărăturilor din acest segment;
  • reduceri la produsele bio, cu atenție la mediu;
  • susținerea cauzelor sociale listate în aplicație.

Unde găsiți aplicația Act for Good

Aplicația este disponibilă gratuit în App Store și Google Play. Crearea unui cont Act for Good este super simplă, se generează un cod direct în app, care poate fi mai apoi activat la casa de marcat din orice magazin Carrefour. Punctele se cumulează exclusiv în contul personal, atunci când scanați codul Act for Good.


Programele astea mă fac conștientă de puterea individului atunci când face parte dintr-o comunitate. De sentimentul de apartenență atunci când luptăm pentru o cauză comună. Toți oglinzi ale aceluiași scop, făcându-ne partea noastră mică și bucurându-ne împreună de atingerea destinației. Se pare că “a face bine” devine noua monedă de schimb.

Amintește-ți că din postura de client, ai puterea de a alege cum îți cheltui banii, cu impact mimim asupra mediului înconjurător, optimizând bugetul și făcând alegerile potrivite pentru familia ta. Comportamentul individual al consumatorului #sepune.


Acest articol a fost realizat în colaborare cu Carrefour România, care a lansat platforma Act for Good.

Dacă ți-a plăcut acest articol, poți susține pagina Momadica distribuind articolul, dând like paginii de Facebook şi/abonându-te la newsletter-ul blogului pentru a fi la curent cu ultimele articole și pentru a primi materiale speciale. Mă găsești și pe Pinterest şi Instagram.

Featured photo: Unsplash

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *